Kungshatt båttrafik

Lux med flera trafikerar Kungshättans brygga på Kungshatt.

Foto Svante Björkum

Båttrafik Kungshatt

Klara Mälarstrand - Kungshättan.

SL:s båtlinje 89 går mellan kajen mitt emot Stadshuset och Tappström på Ekerö, på vägen lägger man till vid Kungshättans brygga.

Bryggorna som angörs är: Klara Mälarstrand, Lilla Essingen, Ekensberg, Kungshättan och Tappström (Ekerö centrum).

SL biljett gäller.

Man kör 8 - 9 turer per dag och även ett par turer dagligen vintertid.

För tidtabell se SL:s reseplanerare. Observera att man behöver meddela när man vill åka tillbaka. SMS med vilken tur man vill åka skickas till telefon 076-550 42 86.

Från stan till Kunghatt tar det lite drygt en halvtimme.

Båten tar 190 passagerare, 30 cyklar och två rullstolar.

Linjen är mycket uppskattad, på nätet finns en grupp som heter: Vi som älskar pendelbåt 89.

 

Strömma trafikerar också Kungshättans brygga med Prins Carl Philip på sin väg mellan Klara Mälarstrand och Drottningholm. Turen är dyrare än SL-linjen och är främst tänkt för turisttrafik.


Klara Mälarstrand - Nya Kungshatt

M/S MälarVictoria trafikerar Klara Mälarstrand och Birka och angör Nya Kungshatt på vägen. Biljett till Birka kostar 495:-. Enklast för den som vill stanna på Kungshatt är nog ändå att ta 89:an till Kungshättans brygga och sedan promenera över ön.

Prins Carl Philip angör Kungshatt på sin färd mot Drottningholm.

Historia

På 1700-talet kom man lättast till ön med roddbåt.

Välbärgade sommargäster lät sig gärna ros över till ön. Det fanns redan då en färjelinje, att bli rodd från stan till Rostock (vid Sätra båtklubb) eller Kungshatt kostade 16 skilling. För återresan betalades halvt pris och om roddaren fick vänta ett helt dygn för återfärden fick denne viss ersättning även för det.

  När tegelbruken öppnade startade en livlig trafik med pråmar och lastfartyg. De seglade med tegel in till Stockholm, de första motoriserade båtarna drevs med ånga och skovelhjul. Propellern blev sedan förutsättningen för de sedan snabbt framväxande ångfartygen.

  Brännvinskungen Smith, som blev rik på att forsla kunder till Reimersholme, (som ju låg utanför Stockholm och därmed kunde sälja skattefri, billig sprit), sålde sin båt ångaren Mary som började gå mellan Kungshatt och Stockholm. Men det blev till slut Sjöfröken, som tog imponerande 300 passagerare, som vann kampen om sjöresenärerna. Turen gick mellan Riddarholmen och Fittja och angjorde förstås Kungshatt.

  Snart satte även så kallade lustresor fart på trafiken. Man reste över till ön för att äta, dricka, dansa och förlusta sig. En bal blev omskriven; midsommardagen 1858 blev det stor fest på Kungshatt med orkester vid danspaviljongen och sommarteater.

Det finns en handfull bryggor markerade på kartan från 1860: Tegelbruket mot Sätra till, tegelbruket vid Kungsvik mot Lovön till, Herrhamn, Kungshättan, Eriksberg, Alphyddan, Österdalen och Pettersdal.